Sunday, May 16, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 8- VIDEO SETEMPAT




 LINK : https://www.youtube.com/watch?v=1_cRdocP7mw

Hai korang Selamat Hari Raya dan jangan lupa jaga SOP. Harini saya nak berkongsi video setempat yang saya hasil semasa cuti perayaan. Apakah video setempat, video setempat merupakan video yang tidak memerlukan suntingan. Video ini sepatutnya dirakam dalam keadaan tidak beralih tempat atau kawasan. Suara latar di dalam video merupakan suara individu yang merakam video tersebut. Video setempat ini tidak memerlukan kamera yang berteknologi tinggi haya dirakam mengunakan telefon pintar. Walaubagaimana pun, dalam video tersebut keadaan agak sedikit gelap kerana tiada pencahayaan yang bagus dirumah saya. 
 
Jadi saya ingin menerangkan langkah-langkah semasa saya melakukan video setempat ini

LANGKAH PERTAMA : 

Mencari tempat untuk dirakam dan juga peristiwa yang hendak dirakam, kebiasaan video setempat ini tidak perlu merancang untuk membuatnya kerana ianya spontan daripada pembuat video. Contoh seperti video di dalam story Instagram . Tetapi sayangnya waktu saya merakam video tersebut keadaan dirumah saya agak gelap.

LANGKA KEDUA 

Rakam sahaja seperti vlog pastikan terdapat beberapa orang lain selain daripada diri sendiri. sentiasa ada dialog semasa merakam video.

LANGKAH KETIGA 

Cara pegang kamera telefone tu penting, asalkan tidak bergoyong sudahlah, nanti yang tengok pening. Kamera tu saya close up sedikit pada orang yang saya rakam supaya nampak situasi.
 
Itu jelah langkah yang dilakukan tidak banyak pun kerana pembuatan  video ini tidaklah susah, ibarat merakam kenangan indah orang tersayang kita. Boleh simpan buat kenangan kelak.

SEKIAN SAHAJA DARIPADA SAYA DAN SALAM LEBARAN KORANG💖
JANGAN MAIN MERCUN TAU NANTI HILANG TANGAN HAHAHAHA....


Rujukan: Normaliza Abd Rahim (2019), Multimedia dalam Bahasa. Penerbit UPM, Serdang.


BUKTI KEHADIRAN 
SITI NURATIQAH BINTI RAHMAT (202680)


No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

MULTIMEDIA 1.  BIODATA DIRI 2.  CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKATAN ANALISIS WACANA 4.  NOTA ELEMEN ASAS GRAFIK 5.  ASAS GRAFIK MUDAH 6.  ASAS GR...