Sunday, June 13, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 11-DRAMA KOREA: REALITI ATAU FANTASI

Salam sejantera guys, Kali ini, saya ingin memberikan pendapat tentang program DRAMA KOREA: REALITI ATAU FANTASI yang dianjurakan Dewan bahasa dan Pustaka Malaysia. Tetamu yang di jemput ialah Prof Dr. Normaliza Binti Abd Rahim. Muri kita tonton bersama.


Link : https://youtu.be/zNx2BjyJmlA


Dalam rancangan ini Prof Dr. Normaliza banyak menerangkan tentang kebaikan realiti yang banyak berada di dalam drama korea. Beliau banyak menyatakan bahawa terdapat beberapa cerita yang dinyatakan merupakan realiti sebenar kehidupan rakyar Korea. contohnya, babak dalam drama seperti kes buli itu neruoakan satu kes yang berlaku di Sekolah di korea. Ada juga babak seperti melihat kanak-kanak pergi ke sekolah menaiki bus atau kereta api seorang diri itu pun realiti.

Bagi pendapat saya semua yang dinyatakan dalam rancangan ini oleh Prof ialah benar, banyak drama-drama korea yang sangat bagus ditonton. Saya juga merupakan peminat setia drama Korea. Banyak cerita yang saya dah layan dari saya darjah enam hingga dah tua ni hahahhaha...saya ingat lagi cerita korea pertama saya iaitu Boy Over Flower. selepas sahaj daripada cerita itu minat saya terhadap drama korea semakin membesar hahahaha.. selama 8 tahun menjadi peminat drama Korea ini, saya dapat melihat banyak faedah yang saya perolehi, sebagai contohnya saya dapat mempelajari bahasa Korea dan bahasa Inggeris pada masa yang sama kerana jika saya ingin memahami cerita tersebut saya perlu faham bahasa Inggeris dahulu. 

Seterusnya saya, dapat ilmu baharu seperti ilmu kesihatan, saya ingat lagi cerita MY LOVE FROM THE STAR ada satu babak pelakon perempuan tersebut sakit  kerana terkena apendik, dan Pelakon lelaki tersebut tahu bahawa perempuan tersebut mengalami apendik dengan menekan disebelahkan kanan perut. Nak dijadikan cerita pada tahun 2017 saya telah mengalami radang apendik, sebabkan drama itu saya terus tahu bahwa saya ada apendik kerana saya rasa perut saya pada belah kanan sakit yang amat dan terus mengambil tindakan untuk ke Hospital.

Yang terakhir cerita korea ni banyak nilai-nilai murninnya sebagai contoh cerita Strong Women DO BONG SOON, yang memperlihatkan watak seorang wanita yang mempunyai kekuatan yang luar biasa dan dia sangat suka membantu orang yang kesusahan. cerita ini memberikan pengajaran bahawa perempuan ini memeng lema tetapi mentalnya sangat kuat, denga kekuatan mentalnya yang kuat secara utomatisnya fizikal mereka juga kuat dan jangan sesekali pandang wanita itu lemah walaupun dia kecil sahaja....

tu jelah kot hahahaha... nak tanya ni cerita Korea kegemaran korang apa? sharrelah di komen, cerita Korea kegemaran saya ialah THE GREAT DOCTOR atau FAITH, cerita tentang seorang doktor yang terpaksa di heret ke zaman Korea lama. best cerita ni sebab ada gabungan perubatan zaman dulu dengan zaman sekarang, siapa yang free tu boleh lah tengok.




kehadiran semasa live



No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

MULTIMEDIA 1.  BIODATA DIRI 2.  CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKATAN ANALISIS WACANA 4.  NOTA ELEMEN ASAS GRAFIK 5.  ASAS GRAFIK MUDAH 6.  ASAS GR...